Relacje między etyką i ekonomią, a także miejsce komponentu moralnego w działalności gospodarczej coraz częściej stają się przedmiotem zainteresowania teoretyków i praktyków życia gospodarczego. Książka, którą oddajemy do rąk Czytelników, jest efektem współpracy ekonomistów, etyków i socjologów.
Ukazuje ona etyczny kontekst ekonomii, przełamując stereotyp ekonomisty zajętego wyłącznie równowagą ekonomiczną i wzrostem gospodarczym. Czytelnik może się przekonać, że coraz powszechniejszą akceptację zyskuje stanowisko, według którego gospodarowanie jest integralną częścią kultury. W takim ujęciu kwestią o wielkiej doniosłości staje się odpowiedzialność ludzi i przedsiębiorstw) za skutki określonego gospodarowania. Autorzy poszczególnych tekstów poddają moralnej analizie i ocenie takie zjawiska, jak: społeczne skutki transformacji gospodarczej, upadłości przedsiębiorstw, konflikty interesów, zadłużenie konsumentów, dumping. Są także inne powody, dla których warto poświęcić czas na przeczytanie tej książki. Znajdujemy tu wskazania na problemy będące świadectwem fiaska utopijnych nadziei związanych z radykalną liberalizacją i globalizacja gospodarczą, a także fundamentalne pytania, wobec których stają politycy gospodarczy. W tym kontekście stawiane jest pytanie: jaki ma być instytucjonalny kształt polskiego kapitalizmu, żeby nie było niesprawiedliwości społecznej, wyzysku i wykluczenia społecznego? Rozważane są zatem kwestie dotyczące tego, co było, a także tego, co nas może czekać w nieodległej przyszłości.